Główne założenia edukacji


O co najczęściej pytają rodzice?

  • czesne, posiłki
  • program (zajęcia, języki)
  • wychodzenie na dwór
  • kwalifikacje i doświadczenie kadry

Są to wszystko oczywiście ważne rzeczy, ale żeby móc opowiedzieć o nich we właściwy sposób potrzebujemy siegnąć nieco głębiej, do fundamentów naszych działań, czyli:

  • założeń
  • filozofii działania

ŻYJEMY TU I TERAZ. DALEKIE JEST NAM MYŚLENIE O SZKOLE JAKO PRZYGOTOWANIU DO ŻYCIA POTEM

Myśląc o głównych założeniach edukacji od razu pojawiają nam się takie hasła, jak:

  • samodzielność
  • motywacja wewnętrzna
  • brak sztywnego podziału na naukę i zabawę
  • grupy mieszane wiekowo
  • inspirującą przestrzeń
  • kompetencje społeczne, równie ważne jak wiedza
  • entuzjazm
  • brak hierarchii – szycie vs matematyka; kosmonauta vs śmieciarz

Myśląc o Horyzontach mamy na myśli miejsce, gdzie proces uczenia się przebiega trochę inaczej, być może w niektórych aspektach trochę bardziej niż w domu. Dzięki doświadczeniu bycia w grupie możemy się wzajemnie inspirować, uczyć się od siebie a także doświadczać kontaktów, tych przyjacielskich jak i tych trudniejszych.

SPOJRZENIE NA DZIECKO

W naszych oczach dzieci są osobami w pełni kompetentne do decydowania o sobie. Szanujemy ich indywidualny rozwój oraz ich potrzeby. Staramy się towarzyszyć im w rozwoju, inspirować, ale przede wszystkim staramy się im w tym nie przeszkadzać.

„Pozwól mi zrobić to samemu”

MARIA MONTESSORII

ROLA DOROSŁEGO

„Szanuj dziecko, szanuj do końca,

ale także szanuj siebie”

JOHN DEWEY

Dorośli w Horyzontach nie zarządzają, ale aktywnie wspierają dzieci i młodzież. Bardzo dużą wagę przywiązujemy do uważnej obserwacji. Staramy się nie ulegać schematom i założeniom, a pamiętać o tym, że za każdym działaniem stoi zaspokajanie potrzeb. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach trudniejszych, konfliktowych. Dorośli Horyzontowi proponują dzieciom różnorakie aktywności, chętnie tez zapraszamy osoby z zewnątrz do podzielenia się sobą. Ważna jest dla nas kultura bycia w dialogu.

JAK SIĘ UCZYMY?

  • bez kar i nagród, bez ocen, z informacją zwrotną
  • poprzez doświadczanie świata i praktyczne działanie
  • w zabawie
  • poprzez działalność artystyczną
  • współdziałanie w grupie
  • porozumiewamy się bez przemocy
  • myślimy samodzielnie
  • popełniamy błędy
  • rozwijamy pasje i zainteresowania

WSZECHOBECNA MUZYKA:

Wierzymy, że muzyka i naturalne z nią obcowanie pozytywnie wpływa na nasze funkcje poznawcze oraz samopoczucie. Dlatego też oba nasze budynki posiadają salę muzyczną ze swobodnym dostępem do prawdziwych instrumentów dla wszystkich: pianina, skrzypce, gitary, ukulele, bębny, ksylofon, dzwonki diatoniczne, bum bum rurki, trójkąty, gongi, janczary. Każdy znajdzie sposób na wyrażenie siebie 🙂