O co najczęściej pytają rodzice?
- czesne, posiłki
- program (zajęcia, języki)
- wychodzenie na dwór
- kwalifikacje i doświadczenie kadry
Są to wszystko oczywiście ważne rzeczy, ale żeby móc opowiedzieć o nich we właściwy sposób potrzebujemy siegnąć nieco głębiej, do fundamentów naszych działań, czyli:
- założeń
- filozofii działania
ŻYJEMY TU I TERAZ. DALEKIE JEST NAM MYŚLENIE O SZKOLE JAKO PRZYGOTOWANIU DO ŻYCIA POTEM
Myśląc o głównych założeniach edukacji od razu pojawiają nam się takie hasła, jak:
- samodzielność
- motywacja wewnętrzna
- brak sztywnego podziału na naukę i zabawę
- grupy mieszane wiekowo
- inspirującą przestrzeń
- kompetencje społeczne, równie ważne jak wiedza
- entuzjazm
- brak hierarchii – szycie vs matematyka; kosmonauta vs śmieciarz
Myśląc o Horyzontach mamy na myśli miejsce, gdzie proces uczenia się przebiega trochę inaczej, być może w niektórych aspektach trochę bardziej niż w domu. Dzięki doświadczeniu bycia w grupie możemy się wzajemnie inspirować, uczyć się od siebie a także doświadczać kontaktów, tych przyjacielskich jak i tych trudniejszych.
SPOJRZENIE NA DZIECKO
W naszych oczach dzieci są osobami w pełni kompetentne do decydowania o sobie. Szanujemy ich indywidualny rozwój oraz ich potrzeby. Staramy się towarzyszyć im w rozwoju, inspirować, ale przede wszystkim staramy się im w tym nie przeszkadzać.
„Pozwól mi zrobić to samemu”
MARIA MONTESSORII
ROLA DOROSŁEGO
„Szanuj dziecko, szanuj do końca,
ale także szanuj siebie”
JOHN DEWEY
Dorośli w Horyzontach nie zarządzają, ale aktywnie wspierają dzieci i młodzież. Bardzo dużą wagę przywiązujemy do uważnej obserwacji. Staramy się nie ulegać schematom i założeniom, a pamiętać o tym, że za każdym działaniem stoi zaspokajanie potrzeb. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach trudniejszych, konfliktowych. Dorośli Horyzontowi proponują dzieciom różnorakie aktywności, chętnie tez zapraszamy osoby z zewnątrz do podzielenia się sobą. Ważna jest dla nas kultura bycia w dialogu.
JAK SIĘ UCZYMY?
- bez kar i nagród, bez ocen, z informacją zwrotną
- poprzez doświadczanie świata i praktyczne działanie
- w zabawie
- poprzez działalność artystyczną
- współdziałanie w grupie
- porozumiewamy się bez przemocy
- myślimy samodzielnie
- popełniamy błędy
- rozwijamy pasje i zainteresowania
WSZECHOBECNA MUZYKA:
Wierzymy, że muzyka i naturalne z nią obcowanie pozytywnie wpływa na nasze funkcje poznawcze oraz samopoczucie. Dlatego też oba nasze budynki posiadają salę muzyczną ze swobodnym dostępem do prawdziwych instrumentów dla wszystkich: pianina, skrzypce, gitary, ukulele, bębny, ksylofon, dzwonki diatoniczne, bum bum rurki, trójkąty, gongi, janczary. Każdy znajdzie sposób na wyrażenie siebie 🙂